Πολλές φορές, πριν καλά καλά ανοίξουμε μία συζήτηση με έναν άνθρωπο στο περιβάλλον μας, παρατηρούμε πως νιώθουμε πίεση, άγχος και διάφορα άλλα αρνητικά συναισθήματα. Πριν καν ξεκινήσει η συζήτησή μας! Πώς εξηγείται αυτό;
Υπάρχει κάτι κοινό στους τρόπους έναρξης μίας συζήτησης και αυτό το κοινό έγκειται σε κάποιες ερωτήσεις οι οποίες έχουν την τάση να υπονομεύουν τη συζήτηση και να την κατευθύνουν εκεί που επιθυμεί η μία πλευρά.
Πριν τοποθετήσουμε αυτές τις ερωτήσεις είμαι βέβαιος πως εάν ρωτήσεις τον εαυτό σου ποια ερώτηση του συνομιλητή σου μπορεί να σου προκαλέσει άγχος, στρες, πίεση, δυσφορία θα βρεις παραπάνω από μία τέτοιες ερωτήσεις. Υπάρχουν κάποιες ερωτήσεις οι οποίες εμπεριέχουν ένα ποσοστό «αναισθησίας» ή ακόμα και υποσυνείδητης ευχαρίστησης αυτού που τις διατυπώνει παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ευχάριστο τόνο και χροιά.
Οι εκφράσεις που θα δούμε στη συνέχεια έχουν την ικανότητα να κάνουν τον συνομιλητή μας χειριστικό και πολλές φορές ίσως και ναρκισσιστή.
Πάμε να δούμε όμως τις πιο συνηθισμένες τέτοιες εκφράσεις…
«Αυτό που θα σου πω δεν θα σου αρέσει, σε προειδοποιώ…»
«Με όλο τον σεβασμό…»
«Χωρίς καμία διάθεση να σε προσβάλω…»
«Κοίτα, πρέπει να μάθεις κάτι…»
«Πρέπει να κάτσεις για να ακούσεις αυτό…»
Αυτές είναι μονάχα μερικές από τις εκφράσεις που χρησιμοποιεί αρκετός κόσμος εάν θέλει να έχει συνειδητά ή όχι έναν χειριστικό τόνο στις συζητήσεις του και σίγουρα αυτές οι προτάσεις δεν ενδείκνυνται στο να ξεκινούν μία συζήτηση.
Το σημαντικότερο όμως κομμάτι είναι το πως μπορούμε να σταματήσουμε αυτά τα επικοινωνιακά «σαμποτάζ». Ένας αρκετά αποτελεσματικός τρόπος είναι το να προσπαθήσετε να πάρετε πίσω τον έλεγχο από αυτόν τον άνθρωπο και να πάρετε εσείς τα ηνία του διαλόγου με εκφράσεις του τύπου «μπορούμε να κοιτάξουμε την ουσία;», «δεν θα ήθελα να μείνουμε σε αυτό…».
Νίκος Βόπης
Ph.D. in Modern Psychology at Yale University
NLP-CHA Master /Mind Trainer theSPEAKERS