Γνωρίζουμε πως υπάρχουν αρκετά “εργαλεία” για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας και επίσης ξέρουμε πως η ουσιαστική επικοινωνία αποτελεί ένα από τα πιο ουσιαστικά χαρακτηριστικά στο κομμάτι της ηγεσίας.
Τι συμβαίνει όμως όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε ανθρώπους που εμφανίζουν αμυντική συμπεριφορά; πως μπορούμε να “χτίσουμε” την επικοινωνία μας με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να αυτή να έχει ουσία και βάθος ακόμα και απέναντι σε ανθρώπους που το πρώτο πράγμα που θα κάνουν στο πλαίσιο αυτής είναι να αντικρούσουν κάθε επιχείρημά μας;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά όμως. Γιατί πολλοί άνθρωποι υιοθετούν μία αμυντική στάση σε πολλούς τομείς της επικοινωνίας τους; Γιατί πολύ απλά θέλουν να δώσουν χρόνο στον εαυτό τους να διορθώσει το λάθος που έχουν κάνει. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με το να παραποιήσουν ή να ξεχάσουν γεγονότα που συνέβησαν, να μετατοπίσουν την ευθύνη σε άλλους, να διατηρήσουν με το ζόρι την κοινωνική τους θέση, να απαρνηθούν την προσωπική τους ευθύνη, να απομακρυνθούν από μία άβολη κατάσταση.
Πολλές φορές λοιπόν χρειάζεται να αναπτύξουμε τρόπους για μία πιο ουσιαστική επικοινωνία εφόσον δεν μπορούμε να αποφύγουμε μία ενδεχόμενη “σύγκρουση” οπότε ας δούμε μερικά “εργαλεία” τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιούμε σε τέτοιες καταστάσεις.
Ενισχύω την αυτογνωσία μου
Με το να καταλαβαίνω καλύτερα τον εαυτό μου και να παρατηρώ το πως εγώ αντιδρώ σωματικά και συναισθηματικά και πως αντιδρούν οι άλλοι στην ίδια κατάσταση, αυτό μπορεί να με βοηθήσει να διαχειριστώ καλύτερα τα συναισθήματά μου και με αυτό τον τρόπο δείχνω πως έχω ανεπτυγμένη αρκετά τη συναισθηματική μου νοημοσύνη.
Επικοινωνώ το εγώ μου
Έχει αποδειχθεί πως ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να επικοινωνήσει κάποιος με ένα αμυντικό άτομο είναι να χρησιμοποιεί δηλώσεις με το “εγώ”. Με αυτό τον τρόπο δείχνω το πως μία κατάσταση με έκανε να νιώσω και όχι το τι έκανε λάθος ο άλλος άνθρωπος.
Αποφεύγω τον ανταγωνισμό
Απέναντι σε ένα αμυντικό άτομο υπάρχει η πιθανότητα να γίνουμε ανταγωνιστικοί και αυτό ίσως αποφέρει έναν πιο επιθετικό τόνο στη φωνή μας και στην επικοινωνία μας. Αυτό σίγουρα δεν θα έχει αποτέλεσμα θετικό στην επικοινωνία μας.
Διαπραγματεύομαι υγιώς
Είναι πολύ σημαντικό το κομμάτι της διαπραγμάτευσης στις διαφωνίες διότι πολύ απλά όση απόσταση και να υπάρχει ανάμεσα σε δύο ανθρώπους τις περισσότερες φορές, εάν υπάρχει θέληση, μπορεί να βρεθεί ένα κοινό σημείο επαφής στο οποίο θα ικανοποιηθούν και οι δύο. Προσπαθήστε γι’ αυτό το σημείο.
Πώς προσεγγίζω μία διαφωνία; υπάρχουν μερικά βήματα τα οποία συνήθως πηγαίνουν ως εξής:
-Αποφασίζω εάν είναι απαραίτητο να συγκρουστώ
-Προετοιμάζομαι για τη συζήτηση
-Εστιάζω στη σχέση με αυτό το άτομο
-Δείχνω κατανόηση σε εμένα
-Σκέφτομαι και την πλευρά του άλλου ανθρώπου
Συνοψίζοντας, επειδή οι συγκρούσεις όταν ο ένας εκ των δύο είναι σε αμυντική στάση, μπορεί να είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και προκλητικές έχει σημασία να παρατηρούμε και να αντιλαμβανόμαστε το γιατί κάποιος γίνεται αμυντικός. Μέσω αυτού μπορούμε να βρούμε τρόπους προσέγγισης και αυτό δείχνει εξέλιξη της συναισθηματικής νοημοσύνης.
Νίκος Βόπης
Ph.D. in Modern Psychology at Yale University
NLP-CHA Master /Mind Trainer theSPEAKERS